Je bent hier: Home > Verzekeringen > Autoverzekering
In Nederland is iedere autobezitter verplicht om minimaal een WA autoverzekering af te sluiten. Je kunt echter ook kiezen voor een WA beperkt casco of een WA casco autoverzekering. De schade die al deze autoverzekeringen vergoeden, is schade die je zelf hebt veroorzaakt. Als iemand anders deze schade heeft veroorzaakt, kun je dit proberen te verhalen op zijn autoverzekering.
Een WA autoverzekering vergoedt enkel de schade die je zelf aan derden hebt veroorzaakt. Het is de goedkoopste verzekering auto. Als je zelf schade oploopt door een eigen fout, zal je eigen WA verzekering auto dit niet vergoeden. Deze verzekering kun je het beste afsluiten als je een goedkope auto hebt of een oudere auto die niet zo veel meer waard is.
Een WA beperkt casco of WA plus auto verzekering is iets duurder dan een WA autoverzekering. Deze verzekering dekt behalve de schade aan derden ook de schade in bepaalde situaties. Enkele van deze situaties zijn: hagelslag, blikseminslag, diefstal, brand, overstroming, aanrijding met loslopende dieren en ruitbreuk. De schade die je oploopt bij een ongeval, wordt niet vergoedt.
Een WA casco autoverzekering wordt ook wel een all risk auto verzekering genoemd. Als je een WA casco verzekering auto afsluit, is je auto namelijk verzekerd tegen alle schade. Dus ook de schade aan je auto die je zelf hebt veroorzaakt wordt vergoed. Dit is de duurste verzekering auto en deze kun je het beste afsluiten als je een dure auto hebt aangeschaft. Als je dan namelijk schade rijdt, zullen de reparatiekosten erg hoog zijn. En als je auto helemaal total loss is, ben je het gehele aanschafbedrag van je auto kwijt. Een autoverzekering all risk vergoedt al deze kosten.
De schade aan je eigen auto kan dus schade zijn die je hebt opgelopen als je een ongeluk hebt veroorzaakt. Of schade door bepaalde situaties zoals brand, storm of diefstal. Als je de schade echter met opzet hebt veroorzaakt, wordt er geen schadevergoeding uitgekeerd. Hetzelfde geldt als je ten tijde van het ongeval onder invloed was van verboden middelen.
Verzekeraars willen voorts dat je een goede beveiliging tegen diefstal en inbraak hebt. Ze kunnen dan ook eisen dat je een alarminstallatie laat installeren.
Het is verstandig om te kiezen voor een volledig casco als je auto minder dan vier jaar oud is of als je nog een lening hebt lopen voor jouw auto.
Is je auto ouder dan 4 jaren, dan begint een volledig casco duur te worden. Je moet dan zelf beslissen wat je nog wilt verzekeren. Als je jouw auto nog wel tegen brand, inbraak en storm wilt verzekeren, dan kies je voor een beperkt casco. Deze verzekering wordt dus vooral gekozen voor auto's die tussen de vier en acht jaar oud zijn.
Wil je helemaal geen bijkomende dekkingen en verkies je de goedkoopste vorm van verzekering? Dan kies je voor een WA-dekking, waarmee je enkel verzekerd bent tegen schade aan derden.
Wanneer u als bestuurder weinig kilometers maakt is het afsluiten van een kilometerverzekering autoverzekering enorm aantrekkelijk. Je betaalt namelijk alleen voor gemaakte kilometers, terwijl conventionele verzekeringen een vast maandbedrag rekenen. Gebruik je een auto enkel als boodschappenwagen of voor korte afstanden? Maak je gebruik van het openbaar vervoer of de fiets om naar je werk te rijden. Dan kan deze vorm van autoverzekering ideaal zijn voor jouw situatie.
Bij het afsluiten van een autoverzekering voor een tweede auto kun je bij de meeste verzekeraars van een korting op de premie profiteren. We noemen dit een tweedegezinsautoregeling.
Als je een auto importeert of exporteert, zal deze auto verzekerd moeten zijn op het moment dat je erin rijdt. Je kunt er dan voor kiezen om een tijdelijke autoverzekering af te sluiten. Dit kan kosten besparen.
Een tijdelijk verzekering kan ook interessant zijn als je je eigen auto nog moet verkopen na de aankoop van een nieuwe auto. Zo kan je nog rijden met de auto tot op het moment van de verkoop.
Een bepaalde groep mensen kan ook een collectieve verzekering afsluiten, waardoor ze kunnen profiteren van collectiviteitskorting. Soms is het mogelijk om een dergelijke verzekering af te sluiten via je werkgever.
Voor bezitters van oldtimers bestaan er speciale verzekeringen. Het is niet geheel duidelijk wanneer een auto door een verzekeraar wordt gezien als oldtimer. Dit kan namelijk erg verschillen per verzekeraar. Sommige aanbieders vinden dat een auto een oldtimer is als de auto minimaal 25 jaar oud is, maar bij andere verzekeraars hoeft de auto slechts 15 jaar oud te zijn. De premie van een oldtimer verzekering auto ligt vaak een stuk lager dan de premie van een standaard autoverzekering.
Bezitters van oldtimers rijden vaak minder kilometers met deze auto. Dit komt doordat ze meestal ook nog een andere auto bezitten waarmee ze meer kilometers maken. Daarnaast verwachten verzekeraars dat bezitters van oldtimers minder schade rijden, omdat ze voorzichtiger zijn met hun auto. Deze twee factoren zorgen ervoor dat verzekeraars een lagere premie kunnen rekenen voor oldtimer autoverzekeringen.
Bij een ongeval kan niet alleen je voertuig schade oplopen, maar tevens jij als bestuurder van de auto. De verzekering zal over het algemeen niet standaard tussenkomen in een dergelijke situatie en zal bijgevolg de medische kosten niet vergoeden. Wil je hier wel voor verzekerd zijn, dan is dat mogelijk door gebruik te maken van de zogenaamde bestuurdersverzekering.
Kosten die worden gedekt zijn bijvoorbeeld geneesmiddelen en revalidatie. Soms wordt er nog een extra tegemoetkoming gegeven in de periode waarin je niet kan werken.
In 1982 is het bonus-malussysteem als vervanging van het no-claimsysteem ingevoerd in Nederland. Hiermee kunnen mensen die geen schade rijden profiteren van een korting en mensen die wel schade rijden zullen juist een hogere premie moeten betalen.
Het bonus-malussysteem werkt met een ladder met treden die de hoogte van de korting aangeven. Ieder jaar stijgt de verzekerde een trede zolang hij of zij geen schade claimt via de verzekering. De verzekerde zal een aantal treden dalen als hij of zij in een jaar één of meerdere malen schade heeft gereden.
Schadevrije jaren zijn de jaren waarin je geen schade hebt geclaimd bij je verzekeraar. Hierdoor zal de premie van je autoverzekering goedkoper worden. Verzekeraars bieden een no claim korting aan om verzekerden die minder schade rijden te belonen. De no claim korting wordt dus bepaald aan de hand van het aantal schadevrije jaren die je hebt opgebouwd.
Je kunt ervoor zorgen dat het aantal schadevrije jaren en daarmee ook de no claim korting hoog blijven door voorzichtig te rijden en geen schade te veroorzaken. Ook kan het soms verstandig zijn om eventuele schade niet te claimen bij je verzekeraar, maar zelf te betalen aan de andere bestuurder. Zo kun je ervoor zorgen dat de schade jouw no claim korting niet aantast.
Er bestaat ook nog een no claim beschermer: hierdoor gaat je de korting niet omlaag als je schade rijdt. Het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd zal echter wel dalen na de schade. Stap je over naar een andere verzekeraar? Dan zal deze rekening houden met je werkelijke schadevrije jaren om de premie te bepalen.
De autoverzekering tarieven kunnen erg verschillen per soort autoverzekering. Zo is een WA autoverzekering stukken goedkoper dan een allrisk autoverzekering. Dat komt doordat een WA autoverzekering enkel schade aan derden dekt en een allrisk autoverzekering vergoedt daarnaast ook de schade aan jouw eigen auto.
Het komt echter vaak voor dat je hetzelfde soort autoverzekering bij dezelfde verzekeraar als iemand anders heeft afgesloten, maar dat de prijs autoverzekering voor u toch een stuk hoger ligt. Dat komt doordat de tarieven autoverzekering van meerdere factoren afhankelijk zijn.
Factoren die de prijs van een autoverzekering bepalen zijn onder andere jouw leeftijd en het aantal jaar dat je jouw rijbewijs hebt. Ook het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd is van belang. Aan de hand hiervan bepaalt de verzekeraar hoe groot het risico op schade is.
Een andere factor die de hoogte van de premie bepaalt is het soort auto waarmee je rijdt. Een grotere auto kan meer schade aanrichten en bij een duurdere auto liggen de kosten van het repareren van de schade hoger. Daarom zul je met een grotere en/of duurdere auto een hogere premie voor de verzekering moeten betalen.
Voordat je een autoverzekering gaat afsluiten wil je natuurlijk weten wat de autoverzekering prijzen zijn. Dit kun je berekenen op de websites van verzekeraars, maar ook op een vergelijkingssite.
Het is het gemakkelijkst om de prijzen autoverzekering te berekenen op een vergelijkingssite. Dan kun je namelijk meteen de premie vergelijken van meerdere verzekeraars.
Als je voor kortere tijd in het buitenland verblijft, hoef je geen autoverzekering buitenland af te sluiten. Dan is je Nederlandse verzekering gewoon geldig. Dit scheelt veel tijd en moeite voor mensen die naar het buitenland reizen om op vakantie te gaan.
Met een groene kaart kun je gemakkelijk aantonen dat je auto verzekerd is. Dit is een pasje of document dat door je verzekeringsmaatschappij wordt afgegeven. Officieel wordt het een internationaal verzekeringsbewijs (IVB) genoemd.
Op de groene kaart is informatie te vinden over jouw verzekering. Er staat op voor welk motorrijtuig en welk tijdvak de autoverzekering geldt en in welke landen de autoverzekering schade dekt. Daarnaast staat er aangegeven naar welke instanties je kunt gaan als er sprake is van diefstal, ruitbreuk, pech of een ongeval. Het is dus verstandig om de groene kaart in de auto altijd bij je te hebben, omdat er veel informatie op staat.
In de meeste Europese landen was de groene kaart tot 1972 verplicht in de auto. Daarna werd dit in de hele Europese Unie afgeschaft. Tractors en andere motorrijtuigen zonder kenteken zijn wel verplicht de groene kaart bij zich te hebben. Als een motorrijtuig een kenteken heeft, kan de politie heel gemakkelijk binnen de EU controleren of het motorrijtuig is verzekerd via centrale registers. In alle landen die bij het Multilateral Guarantee Agreement (MGA) zijn aangesloten, is de groene kaart geen verplichting meer. Dit zijn alle landen van de Europese Unie en IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Servië en Kroatië. In België is de groene kaart echter wel nog steeds een verplicht document dat je moet aan boord moet hebben in de auto. Als je naar België of naar landen die niet bij het MGA zijn aangesloten op vakantie gaat, zul je de groene kaart dus bij je moeten hebben.