13 april 2022 - door Redactie
In de media probeert men er bijna wekelijks voor te waarschuwen. Toch worden er nog steeds veel te veel mensen slachtoffer van phishing.
Of mijn artikel dan nog veel impact gaat hebben? Geen idee, maar als ik ook maar iemand kan redden uit de klauwen van de meesteroplichters, dan was het het meer dan waard.
Ben je nog niet bekend met de term phishing? Hoog tijd dan dat je het leert kennen. Phishing is een techniek, waarbij oplichters via het internet aan je bankgegevens proberen te komen. Op die manier halen ze soms grote sommen geld van je rekening.
Andere oplichters nemen het geld niet zelf van je rekening, maar laten jou het werk voor hun doen. Met een smoes word je naar een bepaalde website gelokt, waar je bijvoorbeeld jouw creditcardgegevens moet invullen. Je kunt al raden wat er nadien gaat gebeuren.
In de maatschappij is er nog veel discussie welke zaken nu precies onder phishing vallen en welke niet. Hier ga ik niet verder op in, aangezien ik dit artikel vooral schrijf om jou te beschermen tegen oplichters. Hoe deze dan precies te werk kunnen gaan speelt geen rol.
Als een oplichter je een mailtje stuurt met de vraag: “kan ik de gegevens van je creditkaart hebben?”, dan is de kans redelijk klein dat je daarop zult reageren. Als je dat al doet zal je (hopelijk) gewoon “nee” antwoorden. Maar hoe komt het dan dat er toch dagelijks mensen in de val lopen? Hoe pakken de oplichters dit echt aan?
Meestal beginnen oplichters met het maken van valse e-mailadressen. Dit kan een e-mailadres zijn dat afkomstig lijkt van je bank of zelfs van je werkgever. Ze verwerken daarin meestal ook de logos, om het zo echt mogelijk te laten lijken.
Vervolgens bedenken ze meestal een probleem dat je zou kunnen hebben. Zo kan er in de e-mail staan dat jouw kaart geblokkeerd werd in verband met vreemde transacties. Wil je jouw bankrekening weer ontgrendelen, dan kan je dat doen via hun link.
Soms doen ze zelfs minder moeite. Ze geven zich uit als werknemer van de bank en vragen zomaar enkele gegevens op om jouw dossier aan te vullen. Ga hier nooit op in, want je weet dat de bank jouw gegevens heeft.
Valse e-mails herkennen is niet altijd makkelijk. Soms ga je twijfelen of er nu echt iets aan de hand is of niet. Er is maar een heel belangrijke regel: deel nooit gegevens over pincodes en dergelijke.
Twijfel je of een e-mail echt afkomstig is van je bank? Ga dan langs op kantoor, of bel het officiële telefoonnummer. Deel ook daar geen gegevens over wachtwoorden. De bank zal dit nooit vragen.
Een gewaarschuwd man is er twee waard.
03 juli 2024
Onverwachte kosten kunnen voor aanzienlijke problemen zorgen in Nederlandse huishoudens.
27 juni 2024
Lijfrente is een financieel product waar veel mensen vragen over hebben, omdat het een complexe materie kan zijn om volledig te begrijpen en toe te passen in persoonlijke financiële planning.
25 mei 2024
Mei, de maand waarin de meeste Nederlanders een flinke som vakantiegeld krijgen. Waarvoor wordt dit geld gebruikt?
09 mei 2024
Bitvavo focust zich op het verkrijgen van een MiCAR-licentie in Nederland en heeft zijn diensten in Duitsland voorlopig stopgezet.
29 april 2024
In het jaarverslag van de toezichthouder wordt kritisch gesproken over aanbieders van 'Buy-now-pay-later' betalingen en crypto apps.
26 maart 2024
Klanten van N26 kunnen voortaan genieten van een rente van 2,8% op hun spaargeld. Voor wie een duurder abonnement heeft, loopt de rente zelfs op tot 4%.
22 februari 2024
Uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat zowel jongeren als ouderen veel betalen met contant geld.
19 december 2023
In winkels betaal je tegenwoordig eenvoudig met je smartphone of smartwatch. In Nederland wint deze methode aan belang.
12 september 2023
Rabobank trekt de variabele spaarrente op van 1,5 procent naar 1,7 procent.