22 december 2022 - door Noah
Inwoners van de Europese Unie moeten gaan betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Dat is na lang onderhandelen besloten.
Het betekent dat er bijvoorbeeld voor iedere tankbeurt moet worden meebetaald vanwege de schadelijke stoffen die hierdoor vrijkomen.
De maatregel maakt deel uit van een groter pakket aan klimaatwetten. Het doel is namelijk om de uitstoot voor 2030 met 55 procent te verminderen. Zo krijgt de industrie van Europa te maken met hogere uitstootkosten. Ook moeten bedrijven van buiten Europa aan de grens gaan betalen voor hun uitstoot. Het is de bedoeling dat de inkomsten hiervan doorvloeien naar de klimaatplannen.
De burgers en bedrijven van de Europese Unie gaan betalen voor de uitstoot uit de schoorsteen en de uitlaat. Deze kosten zullen worden berekend via de pompstations en de energiebedrijven. Zij moeten namelijk betalen voor emissierechten en deze zullen worden doorberekend aan de klant.
Europarlementariërs zijn blij met dit klimaatakkoord, zo ook Esther de Lange. “Ik ben blij dat er een gebalanceerd akkoord is bereikt op het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit”, zei ze in een reactie. “Met deze deal brengen we de uitstoot in Europa drastisch naar beneden, maar dan wel op een sociaal verantwoorde manier zonder de Europese industrie de das om te doen” Ze is van mening dat dit akkoord essentieel was om de uiteindelijke klimaatdoelen te bereiken. ”De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen. Dit kan niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken. Europese bedrijven en gezinnen worden namelijk al geconfronteerd met uitzonderlijk hoge energieprijzen.”
Tijdens het overleg over het akkoord bestond er de angst dat er een leegloop uit de EU zal volgen van bedrijven. Bedrijven binnen Europa moeten meer betalen voor de uitstoot die ze produceren, wat ervoor zorgt dat hun producten duurder zijn dan die van bedrijven buiten Europa. Dit zou dan zorgen voor oneerlijke concurrentie, waardoor bedrijven eerder zouden kiezen om uit Europa te vertrekken en zich elders te vestigen. Om dit te voorkomen heeft een deel van de industrie een deel van de rechten gratis gekregen en subsidies ontvangen. Ook is er daarom besloten dat vervuilende bedrijven van buiten de EU, die binnen de EU hun producten willen verkopen, extra moeten betalen aan de grens om de uitstoot te kunnen compenseren.
De Europese Unie heeft een potje beschikbaar gesteld voor subsidie. Wanneer een inwoner ervoor zorgt dat hun huis goed is geïsoleerd, een warmtepomp aanschaft of overstapt op een elektrische auto, kan deze subsidie verkregen worden. Daarnaast komt er geld vrij voor mensen die minder te besteden hebben vanwege de inflatie. In dit speciale fonds is zo’n 86 miljard beschikbaar.
03 juli 2024
Onverwachte kosten kunnen voor aanzienlijke problemen zorgen in Nederlandse huishoudens.
27 juni 2024
Lijfrente is een financieel product waar veel mensen vragen over hebben, omdat het een complexe materie kan zijn om volledig te begrijpen en toe te passen in persoonlijke financiële planning.
25 mei 2024
Mei, de maand waarin de meeste Nederlanders een flinke som vakantiegeld krijgen. Waarvoor wordt dit geld gebruikt?
09 mei 2024
Bitvavo focust zich op het verkrijgen van een MiCAR-licentie in Nederland en heeft zijn diensten in Duitsland voorlopig stopgezet.
29 april 2024
In het jaarverslag van de toezichthouder wordt kritisch gesproken over aanbieders van 'Buy-now-pay-later' betalingen en crypto apps.
26 maart 2024
Klanten van N26 kunnen voortaan genieten van een rente van 2,8% op hun spaargeld. Voor wie een duurder abonnement heeft, loopt de rente zelfs op tot 4%.
22 februari 2024
Uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat zowel jongeren als ouderen veel betalen met contant geld.
19 december 2023
In winkels betaal je tegenwoordig eenvoudig met je smartphone of smartwatch. In Nederland wint deze methode aan belang.
12 september 2023
Rabobank trekt de variabele spaarrente op van 1,5 procent naar 1,7 procent.