14 oktober 2020 - door Redactie
Ondernemers twijfelen er vaak over of ze een incassobureau moeten inschakelen om een bepaalde vordering geïnd te krijgen. Immers, dit zou de band met de klant kunnen verslechteren, met wellicht als uiteindelijke resultaat dat je de klant verliest.
Eigenlijk zou je de zaak ook eens van de andere kant moeten bekijken. Is het werkelijk zo vervelend om deze klant te verliezen? Wil je een wanbetaler eigenlijk wel als klant hebben? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk ‘nee’ en dus is het dan tijd om in actie te komen. Maar wat is eigenlijk precies het moment om hiertoe over te gaan?
Op het moment dat je twijfelt over het inschakelen van een incassobureau, zit je eigenlijk al in een fase waarin je niet terecht had willen komen. Een incassobureau inschakelen is immers het laatste redmiddel voor een ondernemer om het geld alsnog betaald te krijgen. Veel belangrijker is het om de debiteurenadministratie altijd goed op orde te hebben. Bij kleinere ondernemers met een beperkt aantal opdrachtgevers of klanten zal dat over het algemeen geen ingewikkelde klus zijn. Maar hoe groter het debiteurenbestand wordt en hoe meer facturen je per maand verstuurt, hoe groter de kans is dat je het overzicht gaat verliezen.
Steeds vaker kiezen ondernemers daarom voor credit management detachering. Door het innen van de facturen uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf, kun je jezelf volledig focussen op de kerntaken van de onderneming. Een externe partij werkt in dit geval als een soort verlengstuk van je eigen bedrijf. De facturen worden door die partij verzonden en het traject dat daarop volgt wordt nauwlettend gevolgd, zodat er direct kan worden ingegrepen als het mis gaat. Als ondernemer betaal je hiervoor meestal een vast percentage van de factuurwaarde.
Neem je liever het hele traject in eigen hand? Wacht dan in elk geval nooit langer dan nodig is. Als vuistregel geldt dat de kansen op succes afnemen naarmate je langer wacht. De wettelijke betalingstermijn is dertig dagen. Als een klant binnen die termijn de factuur niet heeft voldaan en er geen specifieke afspraken over de betalingstermijn zijn gemaakt, kun je na het verstrijken van die periode de eerste herinnering sturen. Vervolgens kun je een tweede en derde herinnering sturen. Na negentig dagen nog geen geld binnen? Dan is het tijd voor het incassobureau!
13 november 2023
De zorgverzekeraars hebben de premies voor 2024 gepubliceerd. Gemiddeld gezien wordt de zorgverzekering 6,3% duurder.
27 oktober 2023
Verzekeringen zijn een integraal onderdeel van ons financiële leven. Of het nu gaat om autoverzekeringen, ziektekostenverzekeringen, levensverzekeringen: ze bieden bescherming en gemoedsrust.
11 oktober 2023
Als werkgever is het belangrijk dat je je goed verzekert. Hierbij moet je niet alleen denken aan een aansprakelijkheidsverzekering of inventarisverzekering, maar ook het afsluiten van een verzuimverzekering.
22 juni 2023
Volgens Independer is de premie van een autoverzekering met bijna 20% gestegen tegenover vorig jaar.
11 januari 2023
Nog voor de afgelopen jaarwisseling kozen ruim 1,4 miljoen mensen in Nederland ervoor om te wisselen van zorgverzekering.
17 maart 2022
Een gezonde levensstijl is natuurlijk heel erg belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen.
20 februari 2022
De stormen Dudley en Eunice raasden door Nederland en maakten veel schade. Verzekeraars melden een oplopend aantal claims.
17 februari 2022
Er komt als startende ondernemer genoeg op je af om te regelen, waarbij je niet altijd direct denkt aan het verzekeren van bepaalde risico’s.
11 november 2021
De Nederlandse verzekeraars verwachten dat de schadeclaims als gevolg van de overstromingen in Limburg en Noord-Brabant kunnen oplopen tot wel 250 miljoen euro.