Je bent hier: Home > Nieuws > Wanneer wordt een incassobureau ingeschakeld?

Wanneer wordt een incassobureau ingeschakeld?

Wanneer wordt een incassobureau ingeschakeld?

14 oktober 2020

Ondernemers twijfelen er vaak over of ze een incassobureau moeten inschakelen om een bepaalde vordering geïnd te krijgen. Immers, dit zou de band met de klant kunnen verslechteren, met wellicht als uiteindelijke resultaat dat je de klant verliest.

Eigenlijk zou je de zaak ook eens van de andere kant moeten bekijken. Is het werkelijk zo vervelend om deze klant te verliezen? Wil je een wanbetaler eigenlijk wel als klant hebben? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk ‘nee’ en dus is het dan tijd om in actie te komen. Maar wat is eigenlijk precies het moment om hiertoe over te gaan?

Debiteurenbeheer altijd op orde

Op het moment dat je twijfelt over het inschakelen van een incassobureau, zit je eigenlijk al in een fase waarin je niet terecht had willen komen. Een incassobureau inschakelen is immers het laatste redmiddel voor een ondernemer om het geld alsnog betaald te krijgen. Veel belangrijker is het om de debiteurenadministratie altijd goed op orde te hebben. Bij kleinere ondernemers met een beperkt aantal opdrachtgevers of klanten zal dat over het algemeen geen ingewikkelde klus zijn. Maar hoe groter het debiteurenbestand wordt en hoe meer facturen je per maand verstuurt, hoe groter de kans is dat je het overzicht gaat verliezen.

Uitbesteden geeft rust

Steeds vaker kiezen ondernemers daarom voor credit management detachering. Door het innen van de facturen uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf, kun je jezelf volledig focussen op de kerntaken van de onderneming. Een externe partij werkt in dit geval als een soort verlengstuk van je eigen bedrijf. De facturen worden door die partij verzonden en het traject dat daarop volgt wordt nauwlettend gevolgd, zodat er direct kan worden ingegrepen als het mis gaat. Als ondernemer betaal je hiervoor meestal een vast percentage van de factuurwaarde.

Wacht nooit langer dan nodig is

Neem je liever het hele traject in eigen hand? Wacht dan in elk geval nooit langer dan nodig is. Als vuistregel geldt dat de kansen op succes afnemen naarmate je langer wacht. De wettelijke betalingstermijn is dertig dagen. Als een klant binnen die termijn de factuur niet heeft voldaan en er geen specifieke afspraken over de betalingstermijn zijn gemaakt, kun je na het verstrijken van die periode de eerste herinnering sturen. Vervolgens kun je een tweede en derde herinnering sturen. Na negentig dagen nog geen geld binnen? Dan is het tijd voor het incassobureau!


Laatste artikels over Verzekeren


Wat biedt een gevolmachtigd agent als het gaat om verzekeren?

20 oktober 2020

De assurantiewereld is een branche waarmee elke Nederlander te maken heeft. Gek genoeg beschikt lang niet iedereen over voldoende informatie over deze sector.
Lees meer


Nederlanders blijven trouw aan hun autoverzekering

15 mei 2020

Uit een onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 42% van de Nederlanders trouw blijft aan zijn autoverzekeraar. Zij zijn nog nooit overgestapt naar een andere aanbieder.
Lees meer


Vertrouwen op rijhulpsystemen kan gevaarlijk zijn

28 november 2019

Uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijkt dat automobilisten slecht op de hoogte te zijn van de beperkingen van rijhulpsystemen.
Lees meer


Allsecur wijzigt naam in Allianz Direct

08 november 2019

Allianz is al lang in Nederland actief met de merknaam Allsecur. Om zijn aanbod in gans Europa te stroomlijnen wordt overal de naam Allianz Direct in de markt gezet. 
Lees meer