Je bent hier: Home > Nieuws > De aangifte, zelf invullen of uitbesteden?

De aangifte, zelf invullen of uitbesteden?

De aangifte, zelf invullen of uitbesteden?

02 april 2018

Ieder jaar nodigt de Belastingdienst ons uit om aangifte inkomstenbelasting te doen. Niet dat het een vrijblijvende uitnodiging is, want veel Nederlanders zijn verplicht om aangifte te doen.

Dit geldt bijvoorbeeld als je gebruik maakt van aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek. De Belastingdienst moet immers kunnen controleren of het bedrag dat je aftrekt of wat je als voorschot hebt ontvangen juist is. Veel mensen vinden het ingewikkeld om aangifte te doen en besteden het daarom uit doorgaans goedbetaalde administratiekantoren. Maar je kunt je aangifte vaak prima zelf doen.

Veel informatie is al ingevuld

Stel dat je in loondienst werkt en een eigen huis hebt. Als je dan naar de website van de Belastingdienst gaat en daar inlogt met je DigID dan zal je zien dat eigenlijk alle informatie al is ingevuld. De Belastingdienst krijgt namelijk van je werkgever de gegevens over je inkomsten, deze zijn gelijk op die van de jaaropgave die je zelf ontvangt.

Als je een eigen huis met hypotheek hebt dan zal de hypotheekverstrekker de gegevens daarvan eveneens aan de Belastingdienst doorgeven. Als er verder geen zaken zijn die van invloed zijn op je aangifte, zoals hoge medische kosten of giften die aftrekbaar zijn, dan hoef je in principe alleen maar de aangifte te ondertekenen en je kunt hem meteen insturen. Vaak ontvang je dan al binnen enkele weken bericht en als je recht hebt op een terugbetaling dan staat dat geld vaak al op je rekening voordat je de brief van de Belastingdienst binnen hebt.

Wanneer is uitbesteden een optie?

Als je werkt als zelfstandige dan kan de Belastingdienst natuurlijk niet weten hoeveel je het afgelopen jaar hebt verdiend. Het enige wat wel kan worden ingevuld zijn eventuele inkomsten uit een andere bron zoals pensioen of loondienst. Ook je hypotheekgegevens zijn al vooraf ingevuld. Maar de inkomsten als zelfstandige moet je zelf opgeven, alsmede eventuele aftrekbare kosten. Dit kan best ingewikkeld zijn, zeker als je een leaseauto van de zaak hebt of als er andere bijzondere omstandigheden zijn.

In dat geval kan het raadzaam zijn om een boekhouder in de arm te nemen. Maak hier wel goede afspraken mee. Hoe hoog wordt de factuur en wanneer zal de aangifte worden ingediend? Veel administrateurs beginnen met het aanvragen van uitstel en dan kan het lang duren voordat je weet waar je aan toe bent. Ook loop je het risico op een boete als de aangifte alsnog te laat wordt ingediend. Want ook al besteed je dit uit, je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het tijdig en juist doen van aangifte inkomstenbelasting.


Laatste artikels over Belastingen


Nog maar twee belastingschijven vanaf 2021

25 september 2018

De huidige 4 schijven worden vervangen door een tweeschijvenstelsel. Ook in 2019 zal er al een belangrijke wijziging zijn in de belastingschijven.
Lees meer


Boekhouding uitbesteden of zelf doen?

26 juli 2018

Nu er steeds meer zelfstandigen komen, schieten ook de boekhoud- en administratiekantoren als paddenstoelen uit de grond.
Lees meer




geld lenen kost geld