23 mei 2022 - door Redactie
TikTok is gigantisch: de app voor het delen van video's, vooral populair onder jongeren, heeft meer dan een miljard actieve gebruikers en zal naar verwachting dit jaar ongeveer 11 miljard dollar omzet maken.
De app is eigendom van ByteDance, een Chinees bedrijf, en werd aanvankelijk gelanceerd in 2016, voor een re-branding en wereldwijde lancering in 2017. Sindsdien is het zo populair geworden dat het op sommige dagen Google uitdaagt als 's werelds populairste website.
Nu wil ByteDance uitbreiden wat TikTok doet, en een van de doelen ligt in de richting van gamen. Zoals voor het eerst gemeld door Reuters, heeft TikTok games getest op de app op de Vietnamese markt, met plannen om zijn game-elementen tegen het einde van het jaar op grotere schaal uit te rollen in Zuidoost-Azië.
Chinese TikTokkers kunnen al een tijdje games spelen op de service. Verwacht wordt echter dat deze spellen snel en makkelijk te ontwikkelen zijn, en niet van hoge kwaliteit zullen wezen. De hoop is natuurlijk dat deze spellen ‘viral’ zullen gaan.
TikTok heeft al een paar games ontworpen: Zynga's Disco Loco 3D was de eerste HTML5-game die voor het platform werd ontwikkeld en is gelanceerd. “We zien een geweldige kans om een nieuw publiek over de hele wereld te bereiken via TikToks enorme en ongeëvenaarde gebruikersbestand”, zei CEO Bernard Kim destijds.
"Zynga heeft een rijke geschiedenis in het maken van games die gebruikmaken van de unieke gebruikerservaringen van platforms. Ze brengen frisse en leuke concepten die resoneren met spelers."
Een andere voor de hand liggende bron voor games is ByteDance zelf, dat zich in het verleden heeft beziggehouden met het maken van game-apps zoals Party Island (denk aan casual Sims). De ontwikkelaar heeft vorig jaar de gaming-studio Moonton Technology overgekocht. Hiermee volgt TikTok de route die veel socialmediabedrijven hebben genomen.
De boodschap hier is niet dat TikTok games gaat doen – dat doet het tenslotte al jaren op de thuismarkt. Het is dat het bedrijf erachter games ziet als een van de belangrijkste manieren waarop het zijn enorme spelersbasis op het platform kan betrekken en behouden. Het zullen geen hoogstaande games zijn, maar met dit publiek en de aard van het platform zullen dit enkele van de meest gespeelde videogames ter wereld worden.
30 april 2024
Het overnemen van een bedrijf kan een opwindende en lucratieve onderneming zijn, maar het is ook een complex proces dat zorgvuldige planning en strategie vereist.
22 maart 2024
UnitedConsumers meldt dat de landelijke gemiddelde benzineprijs op 2,20 euro ligt, waardoor de prijzen weer flink duurder zijn geworden.
06 november 2023
EPI combineert de technologie van iDEAL en Payconiq en wil hiermee een Europese standaard in de markt zetten.
16 augustus 2023
Uit het jaarlijkse Global Wealth Report van de bank Credit Suisse blijkt dat er in 2021 maar liefst 26.000 Nederlanders miljonair zijn geworden.
20 juli 2023
De neobank bunq stelde eerder deze week een nieuwe update voor en gaf meteen aan dat het klantenbestand is aangedikt tot 9 miljoen.
12 april 2023
Het Internationaal Monetair Fonds schat de kans op een nieuwe en wereldwijde bankencrisis in op slechts 15 procent.
04 april 2023
De smartphonebank Bunq heeft een bankvergunning aangevraagd in de VS.
24 maart 2023
Dit jaar zal de DNB een verlies maken van maar liefst 3 miljard euro. De bank verwacht dat ze verlieslatend zal zijn tot 2028.
03 maart 2023
Het kabinet wil dat banken transacties van klanten gezamenlijk gaan opvolgen. Zo zouden criminelen met meerdere bankrekeningen sneller gevat worden.