04 augustus 2022 - door Laurens
Je hebt het vast zelf al meegemaakt, of toch op zijn minst iemand in je nabije vriendenkring horen zeggen…
“Het zal nog even duren, het heeft wat vertraging opgelopen”. De auto wordt pas binnen een jaar geleverd, vrachtwagenbouwers die een tijdelijke orderstop moeten invoeren, lege rekken in de supermarkt, vertragingen in de bouw… Ik kan een heel artikel vol schrijven met voorbeelden van zaken die vertraging hebben opgelopen. Is er structureel iets veranderd en wat ligt er precies aan de basis van dit probleem? In dit artikel hebben we het proberen uit te zoeken, maar het is allemaal veel complexer dan je zou denken. Wat je hieronder kunt lezen, is onze interpretatie van hoe het allemaal loopt. Dit is een visie en het is gerust mogelijk dat jij het anders ziet…
Voordat de coronapandemie de hele wereld in zijn greep hield, viel het wel eens voor dat bepaalde projecten vertraging opliepen. Zeker in de bouw is dat niet ongewoon, aangezien de volgende pas kan beginnen als de vorige zijn deel volledig had afgewerkt. Wat we nu zien, is voornamelijk een probleem in de toeleveringsketen. Producten geraken niet meer tijdig waar ze zouden moeten zijn, maar hoe komt dat precies?
Wat is er na de coronapandemie veranderd, waardoor zoveel zaken niet meer tijdig aankomen? Of is het eigenlijk niet de pandemie, maar de oorlog in Oekraïne die aan de basis voor het probleem ligt? Het feit is dat we het nooit echt exact zullen weten. Hoewel bepaalde instanties hier vast en zeker onderzoek naar zullen willen doen op termijn, blijft het voorlopig gissen.
Een van de mogelijke redenen waarom alles zoveel vertraging oploopt, is het kostenplaatje van transport. Zoals we allemaal wel al hebben gemerkt, zijn brandstoffen enorm veel duurder geworden. Dat geld niet alleen voor onze auto’s, maar net zo goed voor vrachtwagens, vliegtuigen en de grote schepen. Daardoor zijn die bedrijven genoodzaakt om hun prijzen op te trekken.
Het gevolg is dan ook dat bedrijven geen halflege containers meer willen versturen. Ze wachten liever tot de container helemaal vol zit, want dan kan de vervoerskost gespreid worden over meer producten. Dit is zeker het geval wanneer we spreken over het grote vrachtvervoer via de zee.
Ook aan land zijn er echter problemen. Transportbedrijven kunnen het werk meestal niet meer aan. Er is nu eenmaal te veel vraag en het aanbod kan niet snel genoeg worden uitgebreid. Dit zou kunnen liggen aan de krapte op de arbeidsmarkt.
Het is gewoon zo lastig om dit probleem helemaal te kaderen, omdat alles aan elkaar hangt. Krapte op de arbeidsmarkt zorgt bijvoorbeeld weer voor een stijging van de lonen. Alleen zijn de firma’s daardoor opnieuw genoodzaakt om hun prijzen te verhogen en zo blijft alles maar verder draaien in een spiraal…
30 april 2024
Het overnemen van een bedrijf kan een opwindende en lucratieve onderneming zijn, maar het is ook een complex proces dat zorgvuldige planning en strategie vereist.
22 maart 2024
UnitedConsumers meldt dat de landelijke gemiddelde benzineprijs op 2,20 euro ligt, waardoor de prijzen weer flink duurder zijn geworden.
06 november 2023
EPI combineert de technologie van iDEAL en Payconiq en wil hiermee een Europese standaard in de markt zetten.
16 augustus 2023
Uit het jaarlijkse Global Wealth Report van de bank Credit Suisse blijkt dat er in 2021 maar liefst 26.000 Nederlanders miljonair zijn geworden.
20 juli 2023
De neobank bunq stelde eerder deze week een nieuwe update voor en gaf meteen aan dat het klantenbestand is aangedikt tot 9 miljoen.
12 april 2023
Het Internationaal Monetair Fonds schat de kans op een nieuwe en wereldwijde bankencrisis in op slechts 15 procent.
04 april 2023
De smartphonebank Bunq heeft een bankvergunning aangevraagd in de VS.
24 maart 2023
Dit jaar zal de DNB een verlies maken van maar liefst 3 miljard euro. De bank verwacht dat ze verlieslatend zal zijn tot 2028.
03 maart 2023
Het kabinet wil dat banken transacties van klanten gezamenlijk gaan opvolgen. Zo zouden criminelen met meerdere bankrekeningen sneller gevat worden.